شما اینجا هستید

بازار » تابلوی خودرویی‌ها در بازار اعتراض به تصمیم‌های تحمیلی است
گروه : بازار , بورس , ویژه

بازار و بورس- امروز، محمود گودرزی،‌معاون بازار شرکت بورس گفت: «قطعا افرادی که بخواهند خلاف مقررات سفارش‌چینی کند و سفارش‌های غیرواقعی بگذارند حتی دسترسی آنلاین آنها را برای مدت محدودی مسدود خواهیم کرد.»

سینا رهبرشهلان، فعال و تحلیلگر بازار سرمایه، درباره تغییرات ایجاد شده در فروش سهام این دو شرکت، به «بازار و بورس» گفت: «مشکلات حاضر در سهام ایران خودرو و سایپا، بیش از ۶ ماه است که ادامهدار شده و به‌‌نظر من، به مشکلات زیرساختی و اساسی برمیگردد که تا درست نشود، وضع به‌همین صورت خواهد ماند. خودروسازی‌ها نمی‌توانند فولاد و آلومینیوم را در بورس کالا با نرخ جهانی خریداری کند و بعد خودرو خود را با نرخ واقعی به‌فروش برسانند. این تناقض‌ها در قیمت‌گذاری از طرف مسئولان یا نهادهای ناظر، باعث می‌شود خودروساز در تابلوهای بازار اعتراض خود را بیان کند. چرا پتروشیمی و فولاد مبارکه و … می‌توانند محصول خود را به‌قیمت بورس جهانی به خودروساز بفروشند اما مثلا ایران‌خودرو نمی‌تواند محصولاتش را واقعی قیمت‌گذاری کند؟»

 رهبرشهلان، درمورد معضلات خودروسازان، توضیح داد: «وقتی یک خودروساز سایر قطعات مورد نیاز خود را با قیمت جهانی خریداری می‌کند و به تبع آن، قیمت تمام شده خودرو را افزایش می‌دهد با اعتراض‌های بسیاری مواجه می‌شود. در این میان کسی نمی‌گوید که مثلا قیمت روغن موتور ۴۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، در مقابل شورای رقابت، در بازار افزایش نرخ ۹ درصدی اعلام می‌کند بدون اینکه تورم خودروسازی‌ها را بررسی کنند. هرچند که قصد من حمایت از سهام خودرویی‌ها در بازار نیست اما مجموعه این فشارها، باعث شده که خودرویی‌های بازار، با تصور اینکه کسی به آنها توجه نمی‌کند، چنین واکنش‌هایی در مورد سفارش‌چینی یا موارد اینچنینی، نشان ‌دهند.»

این فعال بازار سرمایه، با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین مشتری داخلی صنایع ایرانی، خودروسازی‌ها هستند، مطرح کرد: «در این شرایط، ایران‌خودرو ناچار است با هر قیمتی، محصول مورد نیاز تولید خود را خریداری کند و هر ماه شاهد افزایش قیمت آن باشد. در واقع در شرایطی که سودآوری این شرکت‌ها، از فروش محصولات‌شان به ایران‌خودرو و سایپا تأمین می‌شود، از طرف دیگر، با فشارهای قیمت‌گذاری، سودآوری این دو شرکت بزرگ خودروسازی از بین می‌رود. با این وضعیت، به‌راحتی تحلیل می‌کنیم که مثلا سهام ایرانول خوب و سهام ایران‌خودرو تعریفی ندارد.»

رهبرشهلان، در بیان مشکلات خودروسازی‌ها، توضیح داد: «یکی دیگر از فشارهایی که بر خودروساز وارد می‌شود، این است که مثلا، ایران‌خودرو اعلام می‌کند که می‌تواند با ۱۰ هزار نفر مجموعه را اداره کند اما دستور داده می‌شود که باید با ۵۵ هزار نفر کار کند. براین اساس، شاهد زیرمجموعه‌ها و شرکت‌های اقماری تحمیلی در خودروسازی‌ها هستیم. در این شرایط، به قیمت محصولات خام و مواد اولیه، هزینه پرسنل نیز اضافه می‌شود. از طرفی، با این هزینه‌های تمام‌شده برای یک خودرو، فشارهای بسیاری برای قیمت‌گذاری نیز به آنها وارد می‌شود.»

به‌گفته این تحلیل‌گر بازار سرمایه، وزارت صمت، دو زیر مجموعه مهم به‌نام ایدرو و ایمیدرو دارد. رویکرد ایمیدرو این است که محصولات خود را به‌قیمت جهانی بفروشد. او در این‌باره توضیح داد: «من به‌عنوان یک سهامدار صنعت خودرو و قطعه‌سازی، شدیدا موافق فروش محصول به‌قیمت جهانی هستم و به‌نظرم باید اجازه داده شود که خودروسازی‌ها با شرایط و تصمیمات خود، بتوانند شرکت را جای ۱۲۰۰ هیأت‌مدیره، با ۲۰ هیأت‌مدیره اداره کنم. وقتی که مسئولی باعث می‌شود با تحمیل به شرکت‌های خودروسازی، در طول یک‌سال حدود ۴۰ هزار نفر افزایش نیرو داشته باشد و از طرف دیگر، قیمت‌گذاری خودرو را پایین‌تر از قیمت واقعی دستور می‌دهد، نتیجه چیزی جز زیان‌ده بودن خودروسازی و با‌تبع آن افت ارزش سهام نخواهد شد.»  

 

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

بازار و بورس | BazaroBourse