شما اینجا هستید

خودرو » شورای رقابت با خودرو ساز‌ها چه کرد؟ / پیشی گرفتن بهای تمام شده از مبلغ فروش
گروه : خودرو , ویژه

بازار و بورس- بررسی صورت‌های مالی دو شرکت بزرگ خودرو سازی نشان می‌دهد در ۵ ساله اخیر بهای تمام شده‌ محصولات خودرو سازی از مبلغ فروش این محصولات پیشی گرفته است. موضوعی که در نهایت منجر به زیان‌دهی خودروساز‌ها شده است.

 

زیان‌دهی خودرو‌ساز‌ها

اطلاعات سامانه «کدال»، از زیان ۱۱٫۵ هزارمیلیارد تومانی ایران‌خودرو و ۵٫۳ هزارمیلیارد تومانی سایپا در ۹ ماه امسال حکایت دارد، اما با تداوم وضعیت فعلی و تعیین دستوری قیمت خودرو تا پایان سال جاری زیان این دو خودروساز اصلی، به‌مراتب بیشتر خواهد شد.

میزان زیان در شرکت ایران‌خودرو در سال گذشته ۵ هزار و ۲۴۱ میلیارد تومان اعلام شده که این رقم در شش‌ماه نخست امسال به ۹ هزار و ۵۵۷ میلیارد تومان، رسیده و با ادامه شرایط فعلی، تا پایان سال جاری، زیان این خودروساز به ۱۵ هزارمیلیارد تومان خواهد رسید.

شرکت سایپا نیز وضعیت مشابهی دارد. زیان این شرکت، طی سال گذشته ۲ هزار و ۵۱۶ میلیارد تومان بوده که در شش‌ماهه نخست امسال به ۲ هزار و ۱۷۲ میلیارد تومان رسیده که گویای کاهش اندکی است، اما ضرر سایپا با رشد قابل‌توجهی تا پایان سال جاری به ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

 

فاصله بهای تمام شده و مبلغ فروش

مقایسه میان میانگین بهای تمام شده و مبلغ فروش محصولات دو شرکت ایران خودرو و سایپا حاکی از  پیشی گرفتن بهای تمام شده از مبلغ فروش در سال‌های ۹۴، ۹۵، ۹۸ و ۶ ماهه ۹۹  در شرکت سایپا بوده است. موضوعی که به روشنی موجب تحت تاثیر قیمت‌گذاری دستوری و زیان‌دهی خودرو ساز‌ها شده است.   این نسبت‌ها اگرچه در شرکت ایران‌خودرو فاصله‌ی کمتری با یکدیگر دارند با این حال فاصله اندک مبلغ فروش و بهای تمام شده موجب کاهش سودآوری و البته انباشت بدهی در این شرکت‌ شده است.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

بازار و بورس | BazaroBourse