بازار و بورس- پارس خودرو افزایش سرمایه خود به واسطه تجدید ارزیابی ها به ثبت رسانده است. افزایش سرمایه ای که به اجبار انجام شده و ابهاماتی جدی در خصوص گزارش های توجیهی آن وجود دارد، بیشتر زنگ خطری برای سهام داران این شرکت خودرو سازی است.
بر اساس اطلاعیه ای که این شرکت به تازگی در سامانه کدال منتشر کرده است این شرکت افزایش سرمایه خود از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها به مبلغ ۹۰۸۴ میلیارد تومان به ثبت رسانده و بر این اساس سرمایه این شرکت خودرو سازی از ۲۲۷۲ میلیارد تومان به مبلغ ۱۱۳۵۶ میلیارد تومان رسیده است.
افزایش سرمایه این شرکت برای خروج از مفاد ماده ۱۴۱ قانون تجارت صورت گرفته است. انباشت بدهی های این شرکت موجب شده سرمایه این شرکت به نصف کاهش پیدا کند و پارس خودرو ملزم به افزایش سرمایه شده است.
افزایش سرمایه ای که با شبهات زیادی همراه است. به طور کلی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها منجر به ورود منابع نقدی نمی شود، بنابراین این افزایش سرمایه تاثیری بر درآمد شرکت ندارد و حتی موجب افزایش هزینه های استهلاک سنوات آینده خواهد شد.
در صورت های حسابرسی در ایران به طور عمومی هزینه استهلاک دارایی ها شرکت به روش خط مستقیم و عمر مفید تعیین می شود در نتیجه حذف این هزینه موجب تحمیل این هزینه ها در سال های پیش رو خواهد شد.
بازرس قانونی نیز به نکات و ابهاماتی در خصوص افزایش سرمایه پارس خودرو اشاره کرده است. بازرس قانونی می گوید: در مازارد تجدید ارزیابی داریی های نامشهود که بیش از ۳۴۷ میلیارد تومان بابت ارزیابی جوازها، پروانه های بهره برداری و دانش فنی انواع خودرو های قدیمی و جدید است، جزئیات اقلام تشکیل دهنده آن ارائه نشده است!
دیگر اینکه وسایل نقلیه شرکت تنها توسط یک کارشناس رسمی ارزیابی شده است این در شرایطی است که ارزیابی دارایی های هر طبقه (مانند مسکن، ماشین آلات و…) باید توسط حداقل ۳ کارشناس رسمی انجام شود. همچنین گزارش واحد در مورد ساختمان ها و زمین های شرکت در مورد ارزیابی کل دارایی ها ارائه نشده است.
در حالی که جمع بدهی های پارس خودرو در سال ۹۹ به بیش از ۹۸۸۳ میلیارد تومان رسیده است به نظر می رسد این افزایش سرمایه تنها راه گریز از انحلال این شرکت بوده است و پس از این احتمالا مشکلات بیشتری رو به روی این شرکت قرار خواهد گرفت.