شما اینجا هستید

بازار » دلایل کاهش عرضه بنزین سوپر در جایگاه ها چیست؟
گروه : بازار , ویژه

به گزارش بازار و بورس  به نقل از ایرنا، در ماه های گذشته توزیع بنزین سوپر با کمبود مواجه شده است. برخی دلیل آن را افزایش صادرات بنزین ذکر می کنند  و برخی دیگر نیز از کاهش تولید آن صحبت می‌کنند.

کاهش تولید یا صادرات بنزین اما در حالی مطرح می‌شود که ایران اکنون ظرفیت تولید روزانه تا ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین را در کشور دارا است و آن‌گونه که مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس اعلام کرده فقط در این پالایشگاه ۴۷ میلیون لیتر بنزین با کیفیتی بالاتر از یورو ۵ در روز تولید می‌شود.

بنابراین شائبه کمبود بنزین سوپر به دلیل ناتوانی در تولید یا افزایش صادرات به طور کلی رد می‌شود.

با این حال همچنان این سوال مطرح است که کاهش عرضه بنزین سوپر در جایگاه‌ها به چه دلیلی اتفاق می‌افتد؟ تا پیش از سهمیه‌بندی بنزین و شیوع کرونا، سهم بنزین سوپر از مصرف حدود ۳۰ درصد بوده که با توجه به کاهش مصرف بنزین در یک سال گذشته، این عدد به حدود ۴ درصد رسیده است.

به گفته سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، بنزین درخواستی از سوی جایگاه‌داران اعم از بنزین عادی یا بنزین سوپر به‌طور کامل تامین می‌شود.

«فاطمه کاهی» دراين خصوص گفت: توزیع بنزین سوپر کاهش پیدا کرده زیرا تقاضا برای این بنزین از سوی جایگاه‌داران و مردم پایین آمده است.

وی ادامه‌داد: طبق بررسی‌های انجام شده، به‌صورت روزانه بنزین سوپر در جایگاه‌های نواحی غرب و شرق تهران توزیع می‌شود.

کاهی تاکید کرد: توزیع بنزین سوپر فقط در جایگاه‌هایی انجام می‌شود که در فهرست توزیع‌کنندگان بنزین سوپر قرار دارند و شامل همه جایگاه‌ها نمی‌شود.

کاهش تقاضا برای بنزین سوپر بعد از سهمیه‌بندی بنزین

این موارد در حالی مطرح می‌شود که بررسی‌های ایرنا نیز حکایت از کاهش سهم فروش بنزین سوپر از مجموع مصرف بنزین دارد.

این بررسی‌ها نشان می‌دهد که تا پیش از سهمیه‌بندی بنزین و شیوع کرونا، سهم بنزین سوپر از مصرف حدود ۳۰ درصد بوده که با توجه به کاهش مصرف بنزین در یک سال گذشته، این عدد به حدود چهار درصد رسیده است.

یکی از مهمترین دلایل این موضوع فاصله قیمتی بین بنزین سهمیه‌ای با بنزین سوپر است. همچنین امکان خرید بنزین سوپر با کارت سوخت وجود ندارد و همین عوامل باعث می‌شود تا اقبال به استفاده از بنزین سوپر در بین مردم کاهش داشته باشد.

از همین رو، جایگاه‌داران از بنزین سوپر استقبال نمی‌کنند زیرا بخار بنزین سوپر در زمانی که باید در جایگاه بماند تا توسط مشتری خریداری شود از حق‌العمل جایگاه برای فروش آن بیشتر می‌شود.

همچنین جایگاه‌ها باید یکی از مخازن خود را به بنزین سوپر اختصاص دهند و این در حالی است که مشتری برای این محصول بسیار کم شده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

بازار و بورس | BazaroBourse